A To Be projekt eredményeinek tesztelése, megosztása
A nyitottkor.hu/tobe oldalon bemutatott eredményeket (Jóllét Tanterv, Útmutató, Kutatási beszámoló) 2021 őszén és 2022 januárjában különböző események keretében osztottuk meg és teszteltük. Összesen 15 eseményt tartottunk 7 különböző célcsoport számára, 114 iskolai dolgozó, oktatásban érintett szakember bevonásával. Mindezeken keresztül 106 különböző szervezethez/intézményhez értünk el.
ESEMÉNYEK
2021 augusztusában 2 napos rendezvény keretében osztottuk meg a budapesti Jurányi Házban az érdeklődő tanárokkal aktuális színházi nevelési előadásainkat, jólléthez való kapcsolódásukat, és a Jóllét Tantervben rejlő lehetőségeket.
2021 novemberében a 3 napos Színház-Dráma-Nevelés című rendezvényhez járultunk hozzá társszervezőként, a Magyar Drámapedagógiai Társasággal közösen a budapesti Marczibányi Téri Művelődési Központban. A Nyitott Kör foglalkozása mellett cseh, lengyel és angol partnereink workshopjai, beszámolói is helyet kaptak a rendezvényen.
2021 szeptemberétől januárjáig 5×180 perces műhelymunkát szerveztünk a budapesti Kossuth Lajos Általános Iskola és Gyermekotthoni Központ dolgozóinak az intézményben, és 2 színházi nevelési előadáson találkoztunk a gyermekotthonban lakó fiatalokkal, akik a korai iskolaelhagyásban fokozottan veszélyeztettek voltak. Az iskola igazgatója, tanárai és a gyermekotthon nevelői közösen gondolkodtak a fiatalok jóllétéről, és a folyamat végén drámás tevékenységeket terveztek egymással együttműködésben.
2021 novemberétől januárjáig 5×180 perces műhelymunkát szerveztünk a Budapest 12. kerület Hegyvidéki Családsegítő és Gyermekjóléti Központ iskolai, óvodai szociális segítőivel együttműködésben, és egy kerületi, jelentkező osztályt vendégül láttunk a Cyber – Benne vagy? című előadásunkon. A foglalkozások eredményeképpen közösen létrehoztunk egy 45 perces programot, amely a pályaválasztás miatti szorongást kívánja csökkenteni, és drámás elemeket tartalmaz.
Az időszakban három alkalommal szerveztünk 3-5 órás, egyszeri műhelymunkát amelyen a résztvevők kipróbálhatták a Jóllét Tanterv elemeit, és arról gondolkodtunk közösen, hogy saját kontextusukban az eredmények miképpen alkazhatóak. Október 14-én az Erasmusdays keretében nyilvános workshopra vártunk iskolai munkatársakat, döntéshozókat, december 11-én a BKSZC Gundel Károly Vendéglátó és Turisztikai Technikum tanáraival gondolkodtunk közösen, 2022. január 8-án pedig az újonnan alakult LEMMA – Lehetőség a Mai Magyartanításban szervezet tagjaival fedeztük fel a Jóllét Tanterv jótékony hatásait.
Eredmények
Az események keretében:
– megosztottuk a Jóllét Tantervben kifejlesztett új együttműködési modellt, amely az iskolák és a színházi nevelési programot szervező csoport közös munkáját keretezi újra;
– a kutatási beszámolóban ismertetett eredményekkel kapcsolatban diskurzust kezdeményeztünk;
– útmutatást kínáltunk a Jóllét Tanterv használatához, csakúgy mint az Útmutatóban;
– élményszerűen, saját élményben mutattuk be az alkalmazott technikákat, eszközöket, módszereket;
– a résztvevők ötletei, tapasztalatai, meglátásai alapján a Jóllét Tanterv elemeit fejlesztettük, a feltett kérdéseink pontosodtak, a kínált formák cizellálódtak.
“Nagyon hasznosnak tartom a kezdeményezést és a kifejlesztett programot. Úgy gondolom, hogy a nyitottabb, fejlődni akaró tanárokat a felkínált játék/feladat típusokkal (nem találom az igazán jó szót) beszippantja a dráma. Az aki részt vett a programon, képes más nézőpontból tekinteni magára, a kollégáira, a diákokra.”
“Mindent támogatok, ami ebben a képtelen oktatási rendszerben közös gondolkodásra, egymás problémáinak meglátására, megoldására irányul. Szerintem a To Be egy különösen fontos projekt, hiszen többek között ösztönzi, hogy utakat találjunk egymáshoz tanárként – ami a leterhelt hétköznapokban nem, vagy alig lehetséges.”
“Szerintem nagyon jó a foglalkozás, csak ismerve a tanárok nagy részének lelkiállapotát, hozzáállását, nem tudom, hogyan reagálnának az egészre, mennyire vonódnának be, mennyire segít nekik néhány foglalkozás abban a helyzetben, amivel minden nap küzdenek.”
“A dráma adta lehetőségek megengedik, hogy olyan szituációkat obejktivizálhassunk, melyek belülről túl összetettek. Lehetőségeket és módszereket mutat, melyek azonban mégsem abszurdan sematikusak.”
“A To Be program, amin volt szerencsém most részt venni, ráébresztett arra, hogy hatalmas nevelési potenciál rejlik a drámában, amit remélhetőleg majd magyartanárként sikerül a nevelési-oktatási folyamatba és a diákok jóllétének biztosítására fordítani.”
Ezúton is köszönjük minden résztvevőnek a kreatív, autentikus és proaktív jelenlétet, visszajelzést, támogatást! Reméljük, hogy a To Be projekt eredményei sokak oktatási gyakorlatát gazdagítja, és segít abban, hogy a tanulás részvételi, konstruktív és demokratikus folyamat lehessen minden tanuló számára.
A projektet az Európai Bizottság támogatta. A leírásban megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit. A projekt 2019. szeptember 1. és 2022. január 31. között zajliott. Kódszáma: 2019-1-HU01-KA201-06127.
