fbpx

Puding

Puding – avagy az evés próbája
interaktív színházi nevelési előadás 11-12. évfolyamosok számára a felnőtté válásról.

A két részes előadás célja, hogy a néző-résztvevők felfedezzék és mélyebb megértést szerezzenek a felnőtté válás és az egészséges felnőtt személyiség fogalmairól, valamint, hogy saját magukra és környezetükre mélyebb módon tudjanak reflektálni, saját sorsukat bátrabban
alakítsák, fejlődjön kezdeményezőkészségük, és szembe tudjanak nézni saját és családjuk kudarcaival és szorongásaival. 

A fejlődéslélektan tudománya szerint a személyiség tekintetében meghatározóak azok az események, amelyek 0-6 éves kor között történnek az egyénnel. A gyermek első évében alakul ki a bizalom vagy a bizalmatlanság. Ha mások gondoskodnak a gyermek alapvető szükségleteiről, a környezete megfelelően reagál ezekre, akkor megtanul bízni. A második évben alakul ki a gyermek önkontrollja. Ha hagyják őt állandó és kiszámítható viselkedési korlátok közt kibontakozni, akkor a későbbiekben az egyén  képes lesz a szégyen és kétely érzései nélkül dönteni és cselekedni. A harmadik és hatodik év között a gyerekek megtanulnak kezdeményezni bonyolultabb viselkedési formákat is. Itt már nem egyszerűen a függetlenségüket akarják érvényesíteni, mint a dackorszakban, hanem konkrét elképzeléseik vannak arról, hogy mit szeretnének tenni. Ha ilyenkor korlátokba ütköznek, akkor megjelenik a bűntudat érzése önállósodási törekvéseik miatt. Ilyenkor a szülő feladata tehát, hogy gyermekét támogassa elképzelései megvalósításában, kitartásra buzdítsa és dicsérje őt. Ebben az életszakaszban számos sérülést összeszedhet a gyerek, amelyek a későbbi életére mind hatással vannak. A szülők nem azért hibáznak, mert szándékosan rosszat akarnak a gyereküknek, hanem a saját szüleiktől kapott mintákat örökítik tovább. A felnőttnek nyilvánított egyén így egyrészt a saját felnövekedése során összeszedett frusztrációit, és a szüleitől átörökített kapott szorongásokat egyaránt hordozza, amikor pályát választ, párkapcsolatot létesít, családot alapít, meghozza élete és utódai legfontosabb döntéseit. Mindezeken úgy lehetséges változtatni, ha megállunk, és ránézünk arra, hogy kik vagyunk, mi történt velünk eddig, mit kellene megbocsátanunk, mivel kellene szembenéznünk, mik azok az elakadások, amelyek gátolnak bennünket. A felnőtté válás egy folyamat. Ez a folyamat korunk társadalmában sokszor megakad, és az egészséges, autonóm, integrált személyiség kialakulása elmarad. A folyamatot elősegíti a traumákkal és a családi beidegződésekkel való szembenézés. Az előadás témája és a játszók személyes élményein alapuló történet ezeket a kérdéseket feszegeti. 

Az előadás főszereplője Jakab. Az előadás első felében megnézzük Jakab gyerekkorát, majd második felében annak hatását fiatal felnőtt korára. Mikor elérünk az előadás lezáratlan végéhez, a foglalkozásvezető, a nézőkhöz, a részvevőkhöz fordul, és beszélgetést kezdeményezz velük. A történet követhetőségét tisztázzuk, illetve válaszok érkeznek az ezzel kapcsolatban felmerülő kérdésekre. Azok a kérdések, amelyek jogosan merülnek fel, de a történet alapján nem lehet rájuk konkrét válaszokat adni, kibontásra kerülnek. A diákok segíthetnek Jakabnak, hogy kiderüljön, mit szeretne igazán. A bevezetőben arról volt szó, hogy a felnőtté válás prizmáján keresztül nézzük vissza életének különböző stációit. Mit gondolnak, Jakab felnőtt? Miért az, vagy miért nem az? Rosszul csinál valamit, ha igen, hogyan tudná jóvá tenni? Csak rajta múlik? A szülei is hibásak, de mikor jön el az a pillanat, amikor már nem lehet a szülőket okolni azért, ami velünk történik, amikor felelősséget kell vállalni a saját döntéseinkért? A diákok különböző alternatívákat javasolnak a megoldásra. Beszéljen a szüleivel, együtt, vagy külön-külön, beszéljen Lilivel (barátnőjével), menjen el egy pszichológushoz, legyen kicsit magában és gondolkozzon. Amikor körvonalazódik, hogy hány javaslat van, csoportbontásban folytatódik a beszélgetés. Az alapján lehet különböző csoportokhoz csatlakozni, hogy ki melyik lehetőséget tartja a legmegfelelőbbnek Jakab szempontjából. Amit a résztvevők javasolnak, azt kipróbálja Jakab. Nem biztos, hogy minden
egy csapásra megoldódik. A lényeg, hogy gondolkodunk, magunkra nézünk és próbálkozunk, és próbálkozunk. Hisz a puding próbája az evés. Aztán szép lassan jöhet a változás…

Az előadás 150-180 perc

Előadás meghívása, egyeztetés:
Császár Réka
jelentkezes@nyitottkor.hu
+3630 414 1768
1027 Budapest, Jurányi u. 1.

www.nyitottkor.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X