fbpx

Cyberbullying a karantén alatt? Mit tehet a pedagógus?

– interjú Dr. Baracsi Katalin internetjogásszal

A Nyitott Kör szakmai csapatával és társulatával folyamatosan foglalkozunk az iskolai közösségek, osztályok lélektani folyamataival, ezért már évek óta szem előtt tartjuk a cyberbullyinggal kapcsolatos ismeretterjesztést. 2020 tavaszán került volna bemutatásra Cyber – Benne vagy…? című színházi nevelési előadásunk, melyet a körülmények miatt őszre kellett halasztanunk. Azonban, fontosnak tartjuk, hogy továbbra is foglalkozzunk a témával, ezért megkérdeztük a szakma elismert képviselőjét, Dr. Baracsi Katalint azokról a kapcsolódó kérdésekről, melyek leginkább foglalkoztatnak bennünket. Interjúsorozatunk első részében a pedagógusok számára hasznos gyakorlati információkat oszt meg Katalin. 

Nyitott Kör: Hogy látod, milyen veszélyei vannak annak, hogy a diákok tanulmányai a jelen helyzetben átkerültek az online térbe? 

Dr. Baracsi Katalin: Azt gondolom, hogy a veszélyek nem változtak csak bizonyos helyzetekben felerősödtek és mivel megnövekedett az online térben töltött idő ezért sokkal hamarabb észrevesszük, erőteljesebben hat ránk ez a folyamat. Amivel én eddig találkoztam és abszolút tetten érhető, hogy a diákok nem fogják magukat vissza még egy online tanóra keretében sem, ott is megjelenik a bántalmazás, egymás piszkálása. 

NYK: Mivel a helyzet miatt a bántalmazás az online térben marad, tehát nem kerül át a fizikai térbe, mennyire észlelhető ez a felnőttek, pedagógusok számára? 

B.K.:Azt tapasztalom, hogy jobban észlelik, mintha érzékenyebbé váltak volna ők is. Nyilvánvalóan amikor egy tanóra keretében magyaráz a tanár és arra lesz figyelmes, hogy nem a töri leckéről folyik a beszélgetés az adott felületen, ahol tartja az órát, hanem a másiknak a piszkálódása zajlik, akkor ez azonnal észrevehető és szemmel sokkal jobban látható, követhető, megakadályozható adott esetben. Nyilván nem ez az általános, sajnos nem tudok általánosítani, illetve semmilyen reprezentatív adatot sem tudok adni, de a verbális bántalmazást többen kiemelték, akik a tanári fórumokról megkerestek. 

Továbbra is nagyon fontos, hogy oda kell arra figyelni, kiről milyen képek és videófelvételek jelennek meg. Egy újabb hulláma jelentkezik annak, hogy mémet készítünk, vagy kínos felvételekkel árasztjuk el akár az osztály csoport felületet, vagy az iskolai felületet, illetve az is előfordul, hogy beadandó házidolgozatban provokatív tartalmakat osztanak meg a tanárral vagy az egész osztállyal. 

NYK: Mit tehet egy pedagógus? Hogyan lehet az ilyen esetekben védekezni, vagy megelőzni ezt? 

B.K.: Szerintem ebben a helyzetben méginkább felértékelődik az, hogy beszélni kell a tudatos és felelős internet-használatról. Amikor egy iskola, egy osztály kiválaszt egy platformot, le kell fektetni a szabályokat: hogyan működik, milyen kommunikáció, hogyan, milyen formában megengedett. Illetve ha bárki mást tapasztal, rossz élménye van akkor ezt azonnal jelezze egy felnőttnek. Az, hogy a jelen helyzet miatt az emberek a digitális térben is össze vannak zárva, kiváló alkalom, hogy egy kicsit jobban figyeljenek erre.  

NYK: Mit lehet tenni a gyakorlatban? 

B.K.: Például, egyrészt készíteni bizonyítékot ezekről a felvételekről, akár szöveges üzenetről van szó, akár képes tartalomról. Ebben az esetben ez egy későbbi rendőrségi ügyben akár bizonyíték is lehet a nyomozás során. Ezt érdemes figyelembe venni.  

A másik fontos dolog, hogy azon a felületen, ahol történik a bántalmazás, érdemes egy jelzéssel, a jelentem gomb megnyomásával reagálni.  

Magyarországon két internetes forródrót is működik.  

  • Az egyik a 
  • a másik az 
  • ezeken a felületeken is lehet jelzéssel élni.  
  • Ugye fontos megjegyezni, hogy azok az esetek, amiről eddig beszéltünk, a személyes adatok védelmét érintik, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság panaszkezeléssel is foglalkozik online formában be lehet nyújtani ide is kérelmet, és lehet kérni vizsgálatot.
  • Ha annyira túlnő rajtunk ez a helyzet és nyilvánvalóan, egyértelműen látszik, hogy mondjuk ez egy bűncselekmény. Például valakiről szexuális jellegű mém jelent meg, akkor ebből a folyamatból a rendőrséget sem lehet kihagyni.  

Most sok tanár találkozhat olyan helyzettel, amivel eddig ő sem találkozott, idegen számára. Előfordulhat, hogy tanácstalan, nem tudja, hogy mi legyen a következő lépés.  

  • A Kék-Vonal Gyermekkrízis Alapítványnál (https://www.kek-vonal.hu) a 116-000 számon ingyenes szakember vonal működik és például ez is egy aktív segítség lehet a pedagógusoknak, hogy ha ilyen helyzettel találják magukat szembe, továbblépés, más segítő szervek, személyek bevonása is megtörténhet. 

NYKE: Hogyan látod a kontroll kérdését, akár a diákok, akár a pedagógusok részéről növekedett vagy csökkent ennek a lehetősége a kialakult a helyzetben?   

B.K.: Én bizakodva tekintek a jövőbe és az egész helyzet elé, és ezt a fajta kontrollt inkább egy pozitív törődéssel, odafigyeléssel árnyalnám: most adott a lehetőség arra, hogy az iskolának nevezett tér tényleg egy igazi partneri viszonnyá alakuljon, ami egyébként a tiszteleten alapul.

A diákok messzemenőkig érzékelik, hogy mi az, amit megengedhetnek a tanárral szemben, de felmerül annak a lehetősége is, és ezt is érdemes kipróbálni, hogy adott esetben a diák mutat egy platformot, alkalmazást, amit be lehet csempészni az oktatásba.  

Szóval ebből a szempontból egy ilyen érdekes folyamat indul meg, ahol most mindenki érzékenyebb és nyitottabb lesz, és bízom benne, hogy ez igazán gyümölcsözően fog hatni. Mondjuk például a szeptemberben újra kezdődő tanévre. 

NYKE: Mit tanácsolnál a pedagógusoknak?  

B.K.: Teremtsenek lehetőségeket arra, hogy mivel most fizikailag nem lehet találkozni, az ismeretek átadása mellett tervezzenek be beszélgetős órákat. Azt tapasztalom, hogy a gyerekeknek leginkább az hiányzik, hogy beszélgessenek a velük való történésekről, az esetleges félelmeikről, kételyeikről.  

Legyenek kreatívak, nyitottak az újdonságok felé, próbálkozzanak. A gyerekek el fogják nézni azt is, hogyha az a felvétel nem hiper-szuper, agyonfilterezett, értékelni fogják azt, hogy a tanár próbálkozik.  

A sorozat következő epizódját hamarosan publikáljuk… 

Dr. Baracsi Katalin LL.M családjogi szakjogász, internetjogász, aki interaktív formában viszi közel az internetbiztonság aktuális témáit gyerekekhez, fiatalokhoz és érdeklődő felnőttekhez. Facebook oldala ide kattintva található.

Az iskolai bullyinggal foglalkozó Gumicukor című előadásunkról itt olvashatnak: 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

X