Gyökerek/Roots Project
A projekt lezárultát követően a Közöd? avagy esik épp az alma a fájáról című produkcióból két nyilvános előadást tartottunk: 2017 május 9-én, és 2017. június 9-én, mindkettő a MagNet Ház Juhar termében került megrendezésre, összesen 96 fő bevonásával.
2017. ÁPRILIS 6. – KÖZÖD? UTOLSÓ ELŐADÁS (ÉRDEKLŐDŐK SZÁMÁRA NYITOTT)
Az aktuális évadban április 6-án játsszuk utoljára a Nyitott Kör és a Tünet Együttes színházi nevelési programját, melynek keretében középiskolai osztályközösségek kapnak segítséget a felnőtté válás kusza érzésvilágának feldolgozásához, fizikai-színházi és drámapedagógiai módszerekkel. Az alapvetően zárt körben játszott előadást április 6-án 10.00 órától a szakmai közönség is megnézheti a MagNet Közösségi Házban.
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A részvételi szándékot egy a jelentkezes@nyitottkor.hu címre küldött e-mailben kérik jelezni. A regisztráció visszaigazolás után válik érvényessé.
2017. FEBRUÁR 9. – KÖZÖD? NYILVÁNOS ELŐADÁS
Megkezdődött a Nyitott Kör és a Tünet Együttes színházi nevelési programja, melynek keretében 30 középiskolai osztályközösség kap segítséget a felnőtté válás kusza érzésvilágának feldolgozásához, fizikai-színházi és drámapedagógiai módszerekkel. Az alapvetően zárt körben játszott előadást február 9-én 13.00 órától a szakmai közönség is megnézheti a MagNet Közösségi Házban.
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A részvételi szándékot egy a jelentkezes@nyitottkor.hu címre küldött e-mailben kérik jelezni. A regisztráció visszaigazolás után válik érvényessé.
TÚL A PREMIEREN: “Volt hozzá közünk!”
Pál Zsuzsa magyartanár visszajelzése
Különleges premieren volt szerencsénk részt venni 2016. január 26-án. A 12.n osztály egy komplex színházi nevelési előadás aktív szereplőjévé vált. A Nyitott Kör Egyesület a Tünet Együttessel koprodukcióban mutatott be nagyobbacska, inkább végzős középiskolásoknak szánt darabot a felnőtté válásról, a különböző gyermeki életszakaszok örökös függetlenedési vágyáról, és megannyi mindenről, ami ezt a korosztályt érdekelheti.
Még soha nem sikerült diákjainkat eljuttatni ennyire komplex élményt adó előadásra. Egy képzeletbeli utazáson vehettek részt, amely kapcsolódott a saját személyes élményeikhez, hiszen ők is folytonosan szembe találják magukat a fiatal felnőttkor küszöbén óhatatlanul felmerülő kérdésekkel. Mi közük a felmenőik által rájuk hagyományozott – gyakran nemkívánatos – örökségéhez? A szülőkhöz való ambivalens kötés miért bonyolultabb, mint a kémiában a kovalens? Ha ez utóbbiban is valami közös pályán mozgó elektronokról van szó, akkor a nagyszülőtől az unokáig is effektíven ütköznek a családi pályán ezek a részecskék? Mi közük a sosem látott nagyanyjukhoz, anyjuk-apjuk szentenciaszerű tanácsaihoz, leendő párjaikhoz és majdani unokáikhoz? És egyáltalán: van-e esélyük valaha az önállóságra?
A 12.n osztályosok számára új horizontok nyíltak meg a megközelítési szempontok sokasága és sokszínűsége miatt. A kiváló fiatal színész-tanárok olyan természetességgel ölelték maguk közé őket, hogy azonnal gondolkodó, érzékeny társakként viselkedtek. Kiemelkedő volt a tanár-színésznek inkább nevezhető Mester (Márton Gábor Csaba) és Boss (Császár Réka) irányító, a helyzetet minden másodpercében kézben tartó, pókhálószerű finomsággal szőtt pedagógiai remeklése.
Az előadás számos erénye közül kiemelkedő a diákok elevenjébe vágó kérdésfelvetések sorozata, lett légyen az az epikus szál része (Valcz Péter, a Társulat és az Élet jegyzésében), avagy az adott helyzet alakította improvizatív ötlet. A legmesszebbmenően kihasználja a Társulat a diákok folytonos és legelemibb vágyait: a mozgásigényt, a mozdulattal történő önkifejezést, a meghallgatást, a véleményük fontosságának érzetét biztosító bizalmat. Teszi mindezt felemelő, némely ponton katartikus csendekkel és a 180 perces foglalkozás többségét kitöltő zajos humorral.
Köszönet érte, hogy közünk lehetett hozzájuk.
64 PÁLYÁZÓ, 25 NYERTES!
2017. január 17. – az iskolák számára kiírt pályázatra nagyfokú volt a túljelentkezés. Végül a 20 budapesti alkalom és az 5 vidéki dupla előadás kiosztásra került: fővárosi iskolákon kívül többek között székesfehérvári, nyíradonyi, polgári, kisvárdai, ózdi, miskolci, szombathelyi csoportok is részvételi lehetőséget kaptak a Közöd? avagy esik épp az alma a fájáról komplex színházi nevelési előadásunkon.
MEGSZÜLETETT AZ ELŐADÁS CÍME
2016. december 16. – a Gyökerek projekt első másfél hónapja a keresés és kutatás jegyében telt, amely szakasz az előadás által felvetett témák konkretizálásával és a cím megtalálásával zárult. A Közöd? avagy esik épp az alma a fájáról színlapját a címre kattintva érheti el! Ezzel egy időben kiírásra került az iskoláknak szóló pályázat, amelynek keretében jelentkezhetnek a 30 előadás alkalomra.
A PROJEKTRŐL (for English please scroll down)
A Nyitott Kör Egyesület és a Tünet Együttes koprodukciója a Gyökerek című színházi nevelési előadás, rendezője Szabó Réka táncos, koreográfus, matematikus. A mai társadalomban a legtöbbek számára a horizontális mobilitás magától értetődő, a migráció jelensége globalizálódott, konkrét és absztrakt vonatkozásában egyaránt. Ebben a világban keressük azt, hogy honnan is tartunk oda, ahova, hogy azok, akik vagyunk, milyen nagyobb egész részei – a gyökerektől. Megvizsgáljuk a származás lényegi, pszicho-szociológiai vonatkozásait. A témafeldolgozás során foglalkozunk a szocializáció, a szülői minták ismétlődésének és a transznacionális közösségek kérdéseivel. Tesszük mindezt a kortárs tánc és legfőképpen a fizikai színház segítségével úgy, hogy a közönség résztvevő közösséggé alakul, amelyben kiemelt szerepe van tapasztalt színész-drámatanárainknak. A projekt során a színházi nevelési előadás létrehozása mellett 30 osztályközösség vehet részt a programban, amelyből legalább 40% földrajzi, gazdasági és/vagy szociálisan hátrányos helyzetű.
The Roots titled Theatre in Education programme is a cooprodukction of Nyitott Kör Egyesület and The Symtomps, directed by Réka Szabó, dancer coreographer and matematician. In our quickly changing world the horizontal mobility is evident, the phenomena of migration became globalized, either by direct either by abstract means. We are searching for our roots; from where we depart, in which bigger unity we form part of. We observe the essencial roots of our identity and heritage, as well as the psycho-social aspects of them. In the creation process we also observe patterns of socialisation and it’s mediums, parenthood and transnational communities. We do that through means of contemporary dance and physical theatre and by involving the participants in the performance, the public becomes active thanks to the work of our experinced actor/drama teachers. In the project we involve 30 yout communities, 40% of them suffering from geographical, economic and/or social obstacles.