Nyitott Pálya Extra: ‘To Be’ Jóllét tanterv
A Nyitott Pálya Extrában kínált komplex csomag iskolai közösségeknek szól: adott évfolyamokon tanító tanárok, és az őket támogató iskolai munkatársak (min. 12 fő, max. 30 fő), és az adott évfolyamon tanuló osztályok részvételével valósul meg. Prioritást élveznek a korai iskolaelhagyásban veszélyeztetett tanulókkal dolgozó iskolák, és azok az intézmények, ahol a vezetőség is aktívan részt vesz az eseményeken. Jelentkezés előtt ajánljuk az adott közösség igényeinek, szükségleteinek felmérését (Pl. SWOT-PEST analízis segítségével).
Mit kínál a Nyitott Kör és a Jóllét Tanterv a jelentkező iskoláknak?
A tanárok kapcsolata és együttműködése a diákokkal alapvető eleme az oktatási folyamatnak, éppen ezért a tanári jóllét központi kérdés. Jelentős szerepük van az egyéni életutak formálásában, a diákok tanulásának és társas kompetenciáinak alakításában és a jóllétük fenntartásában.
A Nyitott Kör ennek érdekében egy foglalkozássorozat keretein belül dolgozik együtt egy adott iskola tanáraival, akik különböző tevékenységeken és eseményeken vesznek részt, direkt és indirekt módon bevonva a diákokat is.
Korábbi kutatások bizonyítják, hogy a színházi nevelés és a drámapedagógia pozitív hatással van az iskola dolgozóinak és diákjainak jóllétére, illetve mentális egészségére is. A drámapedagógia célja egy olyan tér kialakítása, amelyben a résztvevők biztonságban érzik magukat annyira, hogy szabadon kifejezzék gondolataikat és nézeteiket (lásd pl. Wall és mtsai, 2020; Gordon, Shenar & Pendzik, 2017, DICE, 2010).
A foglalkozás egyik kulcsfontosságú elemeként a Nyitott Kör munkatársai egy történetet mutatnak be, amelyet a résztvevők különböző nézőpontokból vizsgálhatnak meg. Változatos drámás formákon keresztül hívjuk közös gondolkodásra a pedagógusokat, főként saját jóllétükkel kapcsolatban, valamint annak a diákokra, az iskolai légkörre gyakorolt hatásáról, és igyekeznek olyan stratégiákat közösen felfedezni, amelyek az érzelem- és stresszkezelésben segíthetik őket. A foglalkozássorozat keretet biztosít ahhoz, hogy a tanárok saját tapasztalatot szerezzenek a dráma működéséről, a tanár-diák együttműködés lehetőségeiről, és arról, hogy a tanár hogyan tud a csoportos tanulás egyik résztvevőjévé válni, hogy a drámai helyzet egyik tanulója legyen.
Ennek érdekében a Nyitott Kör egy jóllétre fókuszáló eseménysorozatot valósít meg a tanároknak és velük együtt. A folyamat eredményeképpen a résztvevők önmagukra egymást segítő közösségként tekintenek, a velük szemben támasztott elvárásokat és saját elvárásaikat megfogalmazni képesek, pedagógiai szakmai problémáikat tudatosítják, és egyéni pedagógiai szakmai céljaikat szem előtt tartják, növekszik az énhatékonyság érzésük, és értik, hogy miért fontos a diákok tanulási folyamatának több nézőpontú támogatása.
A pedagógusok jólléte a diákokkal való kapcsolattal összefügg, mert abban az esetben, ha a pedagógus elégedetten és jó hangulatban tanít, az kihat a diákokra is, amely visszahat a pedagógus elégedettségére is, így a pozitív érzelmek hozzájárulnak a pedagógus jóllétéhez, amely pedig kihat az intézményhez való viszonyulására is. A bizalom is jelentős szereppel bír a tanár-tanuló viszonyban, hiszen a szereplők közötti tabumentes kapcsolat, őszinteség és elfogadás a jó kapcsolathoz, biztonságos légkör kialakításához fontos alapot képez. A pedagógus szerepe pedig nem csak az egyének, de az egész diákközösség, a társas kapcsolatok alakulása szempontjából is jelentős, hiszen problémamegoldási módjait, valamint attitűdjét is másolhatják az általa tanított diákok, amely a világjárvány miatti kritikus helyzetben is kulcsszerephez jut.
A programsorozat alatt és annak végére a résztvevők…
- képesek lesznek a számukra nehézséget okozó pedagógiai helyzetek azonosítására, reflektálni rájuk és ezáltal feltárni azokat.
- képesek lesznek a témával összefüggő rendszerszintű problémákat komplexitásukban vizsgálni, és azok összefüggéseit átlátni.
- képesek a számukra nehézséget okozó helyzetek kapcsán kifejezni véleményüket és igényeiket.
- képesek lesznek arra, hogy az 1. és 2. workshopokon feltárt helyzetekre megoldást kínáló célokat határozzanak meg saját maguk, valamint környezetük jólléte érdekében.
- új pedagógiai módszereket tanulnak, és azokat tudják alkalmazni a mindennapi gyakorlatuk során, azzal a céllal, hogy a tanulóik jobban bevonódjanak.
- közösségben gondolkodnak alapegységként, jobban látják az együttműködés erejében a hosszú távú megoldást, mint korábban.
- tapasztalatot szereznek arról, hogy milyen egy egymásra figyelő, az egyéni igényeket figyelembe vevő, problémamegoldó és bizalmas légkörben működő közösség.
Kivonat a Jóllét Tantervet kísérő kutatási beszámolóból, amely 2021. szeptemberében lesz nyilvánosan elérhető. Szerzők: Lendvai Lilla, Dóczi-Vámos Gabriella, Jozifek Zsófia
Két féle csomagot kínálunk, összesen három iskolát áll módunkban kiválasztani a pályázat során.
Nagy csomag:
“Jóllét” foglalkozássorozat a tanárokkal 5 X 180 perc + hospitálás előadáson
Színházi nevelési előadások osztályoknak 3 X 120-180 perc (évfolyamtól függően)
Eredeti ár: 1.000.000.- Ft
Támogatás mértéke: 100% (térítésmentes) Egy intézményt tudunk kiválasztani.
VAGY
Kis csomag:
“Jóllét” foglalkozássorozat a tanárokkal 3 X 180 perc + hospitálás előadáson
Színházi nevelési előadások osztályoknak 1 X 120-180 perc (évfolyamtól függően)
Eredeti ár: 600.000.- Ft
Támogatás mértéke: 100% (térítésmentes) Két intézményt tudunk kiválasztani.
További információ a korosztályspecifikus előadásokról: https://nyitottkor.hu/ (Színházi nevelés menüpont)
Az alábbi linken elérhető a szerződés mintája, amelyet a kiválasztott iskolákkal kötünk.
Jelentkezés módja: a Nyitott Pálya Extra kérdőív kitöltése.
A jelentkezés feltételei, a 2021/2022-es tanév őszi félévére vonatkozóan:
- 2021. augusztus 25. 17h-ig kitöltött, érvényes jelentkezési lap. A kiválasztott iskolákkal 2021. augusztus 30-31-én vesszük fel a kapcsolatot további időpont egyeztetés és szerződéskötés céljából.
- Az Általános Szerződési Feltételek elfogadása.
- A jelentkező intézmény legalább az iskolában tanító tanárok és a vezetőség bevonásával igényfelmérést végez a jóllét tanterv programsorozattal kapcsolatos szükségletek, igények kapcsán (pl. SWOT, vagy értekezlet formájában).
- A tantestületnek szóló tréning alkalmak során 12-30 fő létszámot biztosít a jelentkező intézmény, amelyből legalább egy fő az adott iskola vezetőségi, döntéshozói tagja. A résztvevők olyan iskolai munkatársak lehetnek, akik a nevelési tevékenységben részt vesznek, illetve azt támogatják (pl. tanár, tanító, pedagógiai asszisztens, titkár, igazgató, stb.).
- A választott diákközösségek (osztályok) létszámának legalább 80%-ának részvételét biztosítja az intézmény.
- A diákközöségeknek biztosított előadások során a tantestületi tréning alkalmakon résztvevő munkatársak hospitáló, megfigyelő szerepben részt vesznek.
- A jelentkezés során meg kell adni egy kapcsolattartó személyt. A kapcsolattartó feladata a programsorozat előkészítése, megvalósítása, és utánkövetése során a tantestületi tréning alkalmakon résztvevők tájékoztatása, a szükséges és aktuális információkról, és a Nyitott Kör számára szükséges információk megosztása, biztosítva a hatékony és gyors információáramlást.
- A nyilvánosság érdekében a programban nem részt vevő iskolai szereplőket (munkatársak, diákok, szülők, stb.) az intézmény tájékoztatja a programsorozatról, az egyes események időpontjairól, és annak eredményeiről.
- A tantestületi tréningalkalmak során az Erasmus+ támogatáshoz szükséges multimédia dokumentációt a Nyitott Kör rögzítheti, kommunikációs célokra felhasználhatja, illetve a szükséges jelenléti ív sablont a résztvevők kitöltik.
A jelentkezéshez az adott iskolai, dolgozói közzöségnek az alábbi szempontokat, kérdéseket szükséges átgondolnia, egyeztetnie, amelyek a Nyitott Pálya Extra kérdőívben szerepelnek. Ez valószínűleg egy több elemből álló egyeztetési folyamatban lesz lehetséges, mielőtt a kérdőív kitöltésre tud kerülni.
- A nagy vagy a kis csomagra szeretnének jelentkezni?
- Kérjük, hogy röviden mutassa be a pályázó intézményt!
- A program szempontjából kiemelkedően fontos, hogy a résztvevő iskolai szereplők elkötelezettek legyenek, és ismerjék a program szakaszait, céljait. A pályázat benyújtását megelőzően végeztek igényfelmérést az adott közösségben a programsorozattal kapcsolatban? Kiket vontak be az egyeztetésbe (tanárok, vezetőség, egyéb munkatársak, szülők, diákok)?
- Milyen módon történt az igényfelmérés?
- A kollégák közül hány fő részvételét garantálják a foglalkozásokon (min. 12 fő, max. 30 fő)? A résztvevő kollégák milyen szerepkör(öke)t töltenek be az iskolában (pl. tanár, tanító, pedagógiai asszisztens, munkacsoport vezető, iskolapszichológus, titkár, igazgató, stb.)?
- A résztvevő kollégák milyen korosztályokkal foglalkoznak, és melyik osztályok vesznek részt a színházi nevelési előadásokon, amelyen a kollégák hospitálnak a programsorozat keretében?
- Az iskola tanulói, kiemelten a színházi nevelési előadásokon részt vevő diákok között milyen arányban vannak olyan tanulók, akik veszélyeztettek a korai iskolaelhagyásban, és jellemzően milyen okok állnak ennek hátterében?
- Azért van szükségünk támogatásra a részvételhez, mert…
Kérjük, segítsen nekünk a döntésben olyan információkkal, amelyeket relevánsnak gondol.
- Milyen módon szeretnék beépíteni a programsorozat tapasztalatait munkájukba?
- Milyen módon tervezik megosztani a programsorozat tapasztalatait az intézmény azon tagjaival, akik nem vesznek részt a programsorozaton?
- Az időpont egyeztetést illetően… (Tapasztalatunk szerint előnyös, ha egy adott nap délutánját választjuk ki, pl. kedd 14-17h és következetesen mindig ekkor tartjuk a kollégáknak szóló foglalkozásokat, de nem ragaszkodunk ehhez a menetrendhez.)
…a kollégáknak szóló foglalkozásokra heti rendszerességgel szeretnénk sort keríteni;
…a kollégáknak szóló foglalkozásokra kétheti rendszerességgel szeretnénk sort keríteni;
…a kollégáknak szóló foglalkozásokra három heti rendszerességgel szeretnénk sort keríteni;
…a kollégáknak szóló foglalkozásokra négy heti rendszerességgel szeretnénk sort keríteni;
Hivatkozások:
DICE Consortium (2010). The DICE has been cast. A DICE resource: Research findings and recommendations on educational theatre and drama. Káva Kulturális Műhely.
Gordon, J., Shenar, Y., & Pendzik, S. (2018). Clown therapy: A drama therapy approach to addiction and beyond. The Arts in Psychotherapy, 57, 88-94. Doi:10.1016/j.aip.2017.12.001
Wall T., Fries J., Rowe N., Malone N., Österlind E. (2020). Drama and Theatre for Health and Well-Being. In W. Leal Filho, T. Wall, A. M. Azul, L. Brandli, P.G. Özuyar (Eds.), Good Health and Well-Being: Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals. Springer, Cham. Doi:10.1007/978-3-319-95681-7_14