fbpx

A To Be projekt eredményei – Kiadványok, segédletek

A To Be Site

A To Be projekt 2019 és 2022 között zajlott. Arról szólt, hogy a dráma és a színházi nevelés / TIE segítségével olyan módon működjünk együtt tanárokkal, amely támogatja az ő és a diákjaik jóllétét, különös hangsúlyt fektetve a korai iskolaelhagyásban és lemorzsolódásban érintett tanulókra. Az együttműködésben a Big Brum TiE az Egyesült Királyságból, a Lužánky Szabadidős Tevékenységi Központ Csehországból, a Nyitott Kör Egyesület Magyarországról és a STOP-KLATKA Drámatrénerek Egyesülete Lengyelországból a célok mentén új segédanyagokat fejlesztett ki, amelyeket ezen az oldalon osztottunk meg.

A Jóllét Tanterv

A projekt végeredménye többek között a Jóllét Tanterv, amely négy dokumentumcsomagból áll, amely minden partner részéről egy-egy Jóllét Tanterv leírást tartalmat, a helyi kontextus jellemzői és az iskolák igényei alapján, multimédiás segédletekkel kiegészítve. A Jóllét Tantervet olyan iskolai munkatársaknak, oktatást segítő szakembereknek ajánljuk, akik a dráma bevonásával szeretnének az iskolai jólléten dolgozni. 

A birminghami Big Brum Színházi Nevelési Egyesület egy új darabot – “Socially Distant” (írta: Chris Cooper) – dolgozott ki, amelyet a projekttevékenységek során a történet középpontjáról való elmélkedés ösztönzőjeként kínáltak diákok és tanáraik számára. Az komplex színházi nevelési előadás a járványhelyzet miatti bezártság és veszteség érzését járja körül, és lehetőséget kínál a közösség tagjainak, hogy önmaguk számára új kapcsolódási pontokat találjanak. A Big Brum Jóllét Tanterve az alábbi linken érhető el (angol nyelven): https://tobe.nyitottkor.hu/well-being-curriculum-uk/

A Lužánky Szabadidős Tevékenységi Központban a To Be projekt tevékenységei a szervezet régóta tartó dráma és színházi nevelési gyakorlatára épültek. A projekt eseményei az iskolákkal való együttműködés továbbfejlesztését segítették, a tanárok képzésén és a tanulók számára szervezett színházi nevelési programokon keresztül. A Jóllét Tantervet hat találkozás során dolgozták ki, egy éven keresztül zajló munka során. A találkozók résztvevői brünni és környékbeli általános és középiskolai tanárok, igazgatók és oktatást segítő szakemberek voltak.

Magyarországon a projekt keretében felfedeztük az egy iskolában dolgozó tanárokkal való együttműködésben rejlő hatalmas potenciált, miközben diákjaikkal színházi nevelési előadások keretében találkoztunk, fokozatosan egymásra épülő események során. Két tanév alatt egy kis létszámú általános iskola csaknem minden tanulóját és dolgozóját sikerült bevonni, velük együtt gondolkodni az iskolai jóllétről. Mindezek alapján dolgoztuk ki a Jóllét Tantervet. A Nyitott Kör Jóllét Tanterve angol nyelven is elérhető: https://tobe.nyitottkor.hu/well-being-curriculum-hungary/

A STOP-KLATKA Drámapedagógusok Egyesülete egy partneriskolára összpontosított, amellyel a megvalósítók szoros kapcsolatot építettek ki. A tanároknak online foglalkozásokat, a tanulóknak pedig egy bábokat használó színházi nevelési foglalkozást kínáltak. Céljuk az volt, hogy drámatechnikákat mutassanak a tanároknak, és olyan gyakorlatok széles skáláját vagy sorozatát mutassák be, amelyeket a tanárok az osztályaikban adaptálhatnak. A munkába az iskolapszichológusok és a pedagógiai asszisztensek is bevonódtak. A Stop Klatka Jóllét Tanterve elérhető a következő linken: https://tobe.nyitottkor.hu/well-being-curriculum-poland/

Útmutató

Az útmutatóban esettanulmányokat osztottunk meg, amelyek a tanárokkal és gyerekekkel való találkozásokról szólnak, illetve a közös kutatás eredményeit is közzétettük. Másrészről az útmutató az olvasó számára időben és térben is egyfajta térképet nyújt a projekt egészéről. Az alkotók kísérletet tettek arra, hogy látassák egy ilyen vállalkozás ráfordított idő és energiaigényét, és az egyes partnerek által hozzáadott értékeket. Fontos volt, hogy valamilyen módon megmutassuk az utat, amelyet a projekt generációnk egyik legzordabb globális eseménye során tett meg, és azt, hogy hogyan birkóztunk meg a megváltozott tájképpel.

Az angol nyelvű útmutató elérhető a következő linken: https://tobe.nyitottkor.hu/downloads/To%20Be%20Guidebook.pdf

Kutatás

Fontosnak tartottuk a folyamat hatásának mérését, nyomon követését és kutatását, a Jóllét Tantervek találkozóit használva a megfigyelés központi anyagaként. Az Egyesült Királyságból, Magyarországról és a Cseh Köztársaságból érkező projektpartnerek hivatásos kutatókat kértek fel az eredmények elemzésére és a tanulmányok elkészítésére.

A kutatási beszámoló angol nyelven az angol, a cseh és a magyar folyamat eredményeit mutatja be.

A magyar nyelvű kutatási beszámoló a magyar folyamat eredményeit mutatja be részletesen, illetve az online oktatás tanárokra gyakorolt hatását.

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A leírásban megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit. A projekt 2019. szeptember 1. és 2022. január 31. között zajliott. Kódszáma: 2019-1-HU01-KA201-06127.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X