Hogy miért hívtuk immár másodszor a Nyitott Kör társulatát iskolánkba a Kötéltánc nevű foglalkozással?
Egyrészt, mert az előadás kapcsolódik a 9. osztályos tananyaghoz, ugyanis az Antigoné c. drámát dolgozza fel. Ráadásul úgy, hogy a történet helyett a hatalom kérdését teszi vizsgálódása, gondolkodása tárgyává. Nem ad kész válaszokat, a befogadói oldalról közelíti meg a történetet. De persze nem ez volt az igazi ok.
Sokkal inkább a színházi nevelési program, mint forma szeretete, és az emelletti elköteleződés az, ami vonzóvá tette az előadást.
Engem személy szerint és tanárként is lenyűgöz ez a forma és az, ahogyan a gyerekek részt vesznek benne. Iskolánk tanulói alacsony motivációval ülnek az iskolapadban, nagyon nehéz őket egy-egy témában gondolkodásra, beszélgetésre késztetni. Ezeken az előadásokon mégis könnyedén, spontán módon mondják el a véleményüket olyanok is, akik órán alig szólalnak meg.
És rengeteget tanulnak (egymástól), úgy hogy észre sem veszik…
Az előadáshoz kapcsolódó játékok nagyon ötletesek és nemcsak a játék kedvéért vannak, hanem szorosan kapcsolódnak a témához. Ilyen szempontból már a kezdés nagyon bravúros.
A színházi jelenetek nagyon magas színvonalúak, és mivel a gyerekek között játszanak a színészek, ezért több diák jelezte vissza, hogy olyan színházi élményben volt részük, amilyenben még soha eddig.
Nagyon élvezetes kívülállóként érzékelni azt az örömöt, ami akkor szabadul fel, amikor a gyerekek által hozott megoldások bekerülnek az előadásba. És azt is, amikor ők maguk nyúlnak bele a történésekbe és lesznek aktív résztvevői a darabnak. Vagy amikor teljes érzelmi odaadással próbálják meggyőzni a másikat arról, hogy melyik szereplőnek van igaza és melyik milyen értékeket képvisel.
Egy dolgot említenék még, amit nagyon hasznosnak tartok tanárként ebben a színházi nevelési programban, az pedig a tárgyak szimbólumként való használata. Számomra megdöbbentő volt, hogy egy kötél kapcsán mennyi gondolat előjött a diákokban a hatalomról és az emberi kapcsolatokról.
Amit mindenképp ajánlanék minden osztályfőnöknek és magyartanárnak, hogy vegyen részt ezeken a programokon, mert nagyon sokat tapasztalhat a gyerekek VALÓDI személyiségéből.
Czinege Valéria
Tanárnő
Erzsébetvárosi Reformpedagógiai Gimnázium